Upplägg

Nu kommer mina tankar om hur jag tycker att man ska lägga upp planeringen för ett ekipage. 
 
Det förstaman alltid ska utgå ifrån är självklart era egna förutsättningar. Hur utbildad är din häst? Hur mycket kan du? Hur länge har ni jobbat tillsammans? 
 
Där ifrån sätter man mål på vad man vill klara. Både långsiktigt, lite svårare mål samt ett eller flera kortsiktiga mål som ska vara enkla och gå att uppfylla inom en vecka ungefär.  På detta sätt känner du att du kommer komma närmare ditt mål på ett positivt och bra sätt. Om du t.ex. vill kunna rida en LA i dressyr  i slutet av året eller om två år kan vara ett långsiktigt mål. Som vecko mål kan du då t.ex. Ni ska lära er rygga ordentligt.Enligt mig kan man då ha ett pass en gång i veckan då man i principbara tränar ryggningar. Sedan tränar man ryggningar lite varje pass. På uteritten, på dressyrpassen, på hoppträningen.På detta sätt han man troligen kommit ganska långt med just detta moment under en vecka.  Men man kanske inte kan det helt perfekt men man har i alla fall kommit långt på den vägenn och det bara är finslipningar kvar.
 
Det viktigaste är att ni som ekipage försöker jobba tillsammans. Att du ser vad som är bäst för hästen samt det som är bäst för dig. Ingenting blir bra om man stressar igenom det. Bli därför inte irriterad och arg om ett moment inte fungerar. Ta då en paus, låt både dig själv andas och din häst .Vila sedan någon minut innan ni försöker er på det igen. Envisheten kommmer kläcka den där saken som inte går som du vill att den ska gå.
 
Pam och jag hade t.ex. som mål att kunna korta galoppen ordentligt. Efter en vecka med det målet kunde hon korta sig mer än någonsin. Det var riktigt roligt att se det resultatet. 
 
Detta är även olika från ekipage till ekipage. Jag säger inte att detta fungerar för alla men det har i alla fall hjälpt mig till en stor del. Det bästa är att rådfråga med din tränare och se hur just ni ska utvecklats på bästa sätt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Vilket bra inlägg!:D

2013-03-21 @ 09:42:50
URL: http://slowmotionphoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0