Kost

Jag vet att många kommer kolla på den här rubriken och skrolla vidare men jag tycker verkligen att många bör läsa detta. Det är så otroligt viktigt det här med hur man äter
 
Jag själv har mycket erfarenhet av just det här med kost just för att jag är diabetiker, jag tränar oerhört mycket och ska även starta ett maraton.
 
Många i min omgivning vet jag gära vill äta nyttigt. Man skippar mycket kolhydrater som pasta, potatis osv. Man äter mest frukt och grönt och tycker att man håller en bra kost. Men även samma personer trycker i sig godis på helgerna och säger att man får Unna sig ibland.  Konsikvenserna av en sådan här kost är att manblir tröttare, orkar inte hålla igång kroppen och man kan till och med bli deperimerad. Vilket också är vetenskapligt bevisat. 
 
Man äter verkligen inte en bra kost om man bara äter frukt och grönt. Du ska äta för att må bra och orka med en hel dag och det gör du av att äta "bra kolhydrater" så som potatis, ris, lincer, bönor m.m  Ljust bröd med solrosfrön i är även bra kolhydrater.  Men man kanske bör undvika sämre kolhydrater. Dessa kolhydrater är typ drick yoghurt, ljust bröd, friterat...  Alltså ät bra kolhydrater för att må bra, men självklartinte i alldeles för stor mägnd.
 
 
Nu kanske ni undrar vad en bra kolydrat är.  Jag har lust att beskriva dessa kolhydrater som tågvagnar.  En sämre kolhydrat kanske innehåller en tågvagn vilket gör att kroppen tar upp detta väldigt snabbt. En bra kolhydrat innehåller flera tågvagnar och tar längre tid för kroppen att ta upp ochfår alltså jobba mer. Energin blir mer jämn. 
Här under beskrivs kolhydraterna som långasamma och snabba, de snabba är samma som vad jag kallar sämre och de långsamma de jag kallar bra kolhydrater
 
 
Alltså ser man att bra kolhydrater håller nivån jämn och uppe hela tiden medan de sämre ger en mer svajande energi.
 
Jag kan säga att jag var hos dietisten för exakt en vecka sen och fick reda på att jag ska äta 1/3 mer kolhydrater om dagen än vad jag redan gör. För att jag är aktiv.  Så nu har jag börjat äta mycket mer både till lunch och middag, samt mycket bättre mellanmål. Samt att utan kolhydrater kan kroppen inte bygga upp muskler. De har större påverkan än proteinet. Alltså utan kolhydrater kan man inte bygga upp muskler!
 
Jag äter redan mer än vad mina kompisar gör till lunch men jag behövde alltså börja äta mer.
Vet ni vad jag har märkt? Jag mår mycket bättre och går inte alls upp i vikt av det! Super bra! 
 
Så mina tips lyder:
  1. Ät en varierad kost varje dag
  2. Ät mellanmål
  3. Ät mycket bra kolhydrater i lagom mägnd
  4. Unna dig själv godis ibland men inte allt för ofta, en gång i veckan räcker
  5. Försök att se över din kost och se vad du kan göra bättre 
  6. Ingenting är för nyttigt att äta 
  7. Ingenting är heller för onyttigt för att äta
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: maria

super bra skrivit :)

2013-03-26 @ 18:40:28
Postat av: Andrea (:

Är de du som kommenterar anonymt på min blogg? ;)

Svar: Inte alls (A)
Anna Hellström

2013-03-28 @ 17:55:57
URL: http://andreab.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0