Mål med Hopzo

Fick en fråga om vad jag har för mål med Hazze. Jag har både kortsiktiga och långsiktiga mål.
 
Det första målet är att bygga upp kondition och styrka så han orkar gå ordentligt i ungefär en timme. Nu är det så att han lite "dör" efter ca 30 minuter och orkar inte jobba utan mest bara gå framåt. Han blir absolut inte trög, men att försöka ha honom någorlunda på tygeln är svårt.
 
Mål nummer två är att jag ska lära mig sitta ner i hans trav. Just nu försöker jag sitta ner en till två minuter tre gånger per ridpass. Hans trav är omöjlig att sitta i. Alldeles för stor och så extremt mycket häst att jobba med. Jag får kramp efter bara en kort stund nedsittning och måste vila och sträcka ut benen. När vi väl har kommit så långt vill jag ut och tävla dressyr med min fina häst.
 
I hoppningen  har vi fått många lovord från flera personer. Men framförallt min hopptränare. Han har extremt bra stam och väldigt lätt för sig. Bara han bygger upp lite teknik och blir kvickare i steget så kommer han kunna gå de högsta klasserna runt 150-160.  Jag tror dock aldrig vi kommer så långt men jag satsar på att komma upp till 130 eller 140 cm. Jag räknar med att det självklart kan ta flera år och jag har inte särskilt brottom.
 
Jag har inte haft hästen mer än 5 veckor. Jag har inte hunnit bygga upp så mycket mål och förväntningar. Men vi får se vart vi hamnar och hur mycket som ändrasunder det kommande året. Jag ska försöka skriva ett bättre inlägg när jag har mera tankar om hur våran framtid ska se ut :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0