Hur är det nu med formen?

Ja hur är det med formen hästen ska ha när man rider på den? Många har målet att hästen ska böja på naken, trampa på lite med bakbenen och göra som man säger. Många av de ryttare som försöker få sin häst att böja på naken är ofta lite mer orolig i handen och ger inte hästen ro i munnen. Men såklart får alla göra på sitt sätt. Mitt perspektiv av det här med formen på hästen tänkte jag berätta för er nu.
 
Mitt mål med ett ridpass är att hästen ska lyssna på mig, oftast har jag inget krav om hur hästens hals ska vara utan det mera bara faller in. Om man sitter med en stadig, helt stilla och mjuk hand men ändå en bra kontakt med bättet så kommer troligen antomatiskt att hästen kröker på naken men det är ju inte bara det jag vill åt. Jag vill ju få upp ryggen också. Rider man på med skänkel och har hästen "mellan hand och skänkel" får man ett en lättare grund till att arbeta hästen. Jag brukar för det mesta, för att få igång hästen, börja ridpasset mellan att veriera från två-spårigt till tre-spårigt, samt fyrspårigt ibland. Det gör att hästen blir tvungen att börja arbete för att få med sig hela kroppen samtidigt som jag får kontroll på bakbenen samt bogarna. Sedan brukar jag lägga in lite spår byten under passet så jag vet att jag har kvar det jag började med. Vilket oftast brukar leda till ett bra pass och en otroligt bra känsla. 
 
Hästens form på nacken enligt mig ska inte vara högt och mycket böjt. Hellre att man rider med lite böjd nacke och släpper fram halsen så att hästen får lättare att jobba igenom hela kroppen avslappnat, Fast det är ju från häst till häst. 
 
 
•Pam går med alldeles för ihop dragen nacke men fortfarande med nosen ganska lodrätt. Dock ser man att hon inte kan slappna av och det blir svårt för henne att jobba igenom kroppen i den här formen.
 
 
•Pam går i en lite lägre form(fortfarane inte låg) med lite längre hals med huvuden nästan lodrätt neråt. Hon får en bättre chans att jobba igenom sig själv och höja ryggen.  Detta är formen jag gillar på hästar. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej! På lördag ska jag åka bort i två veckor, och nu letar jag runt efter lite roliga människor som ville skriva ett eller kanske fler gästbloggningsinlägg som jag kan ladda upp medans jag är borta!:) Det vore väldigt roligt ifall du ville skicka din gästbloggning till mig, här kan du läsa mer:
http://slowmotionphoto.blogg.se/2012/june/gastblogga-pa-min-blogg.html
Kram Elin :)

2012-07-03 @ 21:44:56
URL: http://slowmotionphoto.blogg.se/
Postat av: Olivia Palle

Intressant inlägg, gärna fler sådana! :D

2012-07-04 @ 17:58:49
Postat av: Lovisa

Ställ gärna frågor i min frågestund! :)

http://zakariassons.blogg.se/2012/july/fragestund.html#comment

2012-07-05 @ 00:08:41
URL: http://zakariassons.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0