Bett

Jag har fått många frågor och kommentarer som undrar vilket bett jag rider på och när och varför jag tänkte att jag kunde svara på det.

I Dressyren rider jag på ett vanligt två-delat. Både jag och Pam trivs det. Hon går lugnt och tar stöd och lyssnar på små hjälper, vilket gör att jag inte behöver att skarpare bett. Dock kan hon bli stark ibland men det brukar fungera bra ändå och jag vill inte sätta på henne ett skarpare, vill rida med så små hjälper som möjligt (starka bett, spö, sporrar, hjälptyglar). Just därför tycker jag att det två-delade bettet är bäst!

I hoppningen använder jag också ett två-delat. Det fungerer jätte bra trotts att hon ganska ofta blir stark men om jag rider ordentligt med vikterna så brukar det gå super. Vill inte heller sätta på ett starkare bett här efter som jag vet att det går utan och därför är det bara vi som behöver sammarbeta.

I terrängen såsom uteritt använder jag ett Baby Pelham. Pam har tendens att bli superstak och glad över att galoppera ute och då känner jag att om hon (motförmodan) skulle dra iväg så skulle jag aldrig få stopp på henne med det två-delade. Därför är Pelhammet perfekt! Hon trivs på det med så då är det absolut inga problem med att använda det!

Har även ett Hackamore som jag tänke prova att rida lite på i ridhuset när jag vill jobba henne extra lång och låg men det har vi inte provat än, men snart, och då ska ni få en utvärdering!


Tvådelat:


Pelham:



Vad rider ni på för bett på era hästar/ponnyer?

Kommentarer
Postat av: Josäfin :>

Tummen upp :D

2011-03-01 @ 13:27:52
URL: http://jossanamgio.blogg.se/
Postat av: Maja

hehe ursäkta att jag ska vara petnoga nu men du vet att på översta bilden är ett tre delat bett? :)

länken här är inte till min blogg men här ser du skillnaden på två och tre delat :)

btw, läser din blogg dagligen, och Pam är super gullig!!

kram

2011-03-01 @ 19:22:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0