Grus/gräs/is/asfalt

Det går många samtal om vad som är bästa underlaget att rida på. Är det Grus? Gräs? Asfalt? is?  Jag personligen gillar att rida på mjuka grusvägar eller gräs om jag tar det lugnt.
Nackdelen med gräs är att det kan vara väldigt halt ifall det har regnat och att det även kan finnas små gropar/hål som hästen kan trampa i och skada sig.
Annars är det väldigt kul att rida på, många rider ofta dressyr på ängar, och rider ut på stora gräsfält. Det är verkligen jätte härligt att sätta av i en galopp och bara galoppera över ängar. Dock får man se upp lite.
Asfalt tycker jag är lite hårt att rida i någon av de snabbare gångarterna på. Jag skrittar bara helst och försöker hålla mig i utkanten. Men det är samtidigt bra att rida på asfalt då man stärker hästens ben. Men ingenting jag skulle rekomendera att rida på för mycket.
Is har jag samma åsikt till. Kan skritta på det annars är det lite väl hårt. Om man inte har broddar så  blir det väldigt lätt halt och om du använder broddar blir det ofta stumt att rida på.
Grus tycker jag är svårast men ändå det bästa att rida på om underlaget är bra. Jag försöker alltid att rida på mjuka grusvägar. De är det mycket svikt i. Dem brukar också vara extremt bra att rida på om det har varit fuktigt ute eller regnat.
Men en hård grusväg är inte alls bra att rida på. Sanningen är att då är det bättre att rida på både is och asfalt då det ger mer svikt. Gruset sviktar nämligen inte alls.
Så frågan är vad man ska rida på.jag tycker det är svårt att välja.

Vad rider du helst på?


Kommentarer
Postat av: Jenny Zettergren

Jag rider helst på mjuka grusvägar, ridhussand eller ute i skogen (om det är bra underlag)

2011-08-22 @ 16:49:45
URL: http://ponnyjenny.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0