Årsresumé

Januari

Mina utveckligar mad Pam gick framåt. Vi kämpade på tränade som tusan för att debutera våran första tävling i Februari. Allt gick framåt i våran väg. Hon skaffade sig muskler och jag lärde mig massor. Åkte till Mustang och kollade Sadeln som satt bra. Dock behövde hon fortfarande skaffa lite mera muskler men det var någonting vi redan visste om.




Februari
Den 13 Februari gjorde vi våran tävlingsdebut på Heby Rk. Vi Hoppade LD och LC  (motsvarande 80cm och 90 cm). Hon var snälla att ta in i transporten och att ha att göra med på tävlingsplatsen. På framridningen var hon jätte pigg och hade tryck, det släppte lite på banan men det fanns fortfarande där. LD kom vi felfritt runt och jag fick en Clearound rosett. I LC så trodde jag aldrig att det skulle gå så bra som det gjorde. Jag kom 4 med 1,2 sekunder efter vinnar tiden. Den dagen trodde jag var en av de lyckligaste i mitt liv. Nu var det bara att kämpa på för fler tävlingar som skulle komma och våran utveckling tillsammans. Jag och familjen drog också iväg till Tandådalen under en vecka, Jag åkte bräda och efter den veckan var jag sjukare än jag någonsin varit.



Mars
Vi fortsatte som förut bra ridpass och mycket galna och roliga uteritter. Vi skulle ut på våran andra tävling, denna gång var det Div 3 laget som vi skulle vara med i omgången gick i Lc på Tierps Rk den 28 mars. Jag var taggad till tusen men såklart lyckades jag klanta till det ordentligt när jag int tog av Pam hennes broddar innan vi skulle åka transport. Hon trampade sig själv. Inte sjupt men det blödde ganska rejält. Blev helt chockad över att alla var så hjälpsamma på tävliongsplatsen, det kom folk från varje klubb och frågade om jag ville ha hjälp. Riktigt snälla personer skulle jag vilja säga, Stor Tack!  Jag Startade inte den här tävlingen, och hon fick vila månaden ut.



April
Vi körde på lite försiktigt den här månaden efter broddtrampen men var snart på fötter igen och körde på som vanligt. Den 10 April var det dags för ännu ett försök med tävling, denna gång på Sollentuna Rk. LD LC . Hon var jätte fin på framridning och på de först hindrerna på banan. När vi kom til Hindernummer fem blev det misförstånd. Jag försökte trycka av henne lite tidigt men hon blev tveksamt och tog ett halv galopopsprång till. Vilket resulterade i att vi fastnade i bakrebommen på oxern och gick omkull. Vi slog runt och hon landade på min högra sida. Jag klarade mig med en liten muskel skada och Pam klarade sig utan en skråma. Hoppade trott allt andra klassen, vi nollade tills sista hindret som kom ur en höger sväng, jag kunde inte röra armen så det var onte så konstigt att vi stannade ut oss.  Den 24 åkte vi till Edsbro RF och gjorde ett nytt försök i samma klasser. vi nollade båda fick Cleaound rosett i LD och var första utanförplacering i LC.


Maj
Vi fortsatte våran träning som vanligt och nu kom det bara mer och mer muskler och hennes päls blev glansigare för var dag. Den 2 maj var det dags för andra omgången i Div 3 och jag var uttagen även här. Hopapde LC som förklass där jag kom 6a med en superduktig ponny. I lagklassen kom laget 4a, vilket är den bästa placering som Säva någonsin haft i div3 ponny hoppning. Den 9 Maj firade även Pam och jag halvårdag och vi tränade terräng första gången någonsin. Hoon gick sjukt bra och tvekade inte en sekund på något hinder. Galoppera fort är det bästa som finns. 29-30 så åkte vi på meeting hopapde LD-LC LC-LC de dagarna och Pam gick bra, var lite motsträvig men annars gick det bra! Vi köpte även en nya ponny åt min lilla syster Valsgårds Lene.

Juni

Nu såg man verkligen resultat av våran träning. Hon gick fint i derssyren och sög verkligen tag i hindrerna i hoppningen. Hon började dock bli lite stark när jag red ut, men vi löset det oftast fint. Den 13 juni var det dags för finalen i div 3 vilket inte blev så lyckad. I förklassen blev det 2 stopp för oss. Jag tror båda hon och jag var ur fokus, känndes inte helt rätt medens själva finalen var sjukt bra runda. Nollade och fick massa applåder från världens bästa hejarklack!  Sommerlovet började och jag fortsatte kämpa. Träffade också många nya vänner som kom till säva på ridläger, alla de underbara personerna var från Solna Rk.




Juli
Den här månaden började med en debut i Lb för min del. Vi lyckades ta oss runt med 2 stopp men dock glömde jag bort saista hindret så det blev uteslutning. Men jag var nöjd ändå. Det kan inte alltid gå bra, visst? Jag satte av Pam på sommar vila en vecka medans jag var i göteborg, red igång henne lite lätt innan jag åkte till Usa och skulel tillbring ungefär 2 veckor i Orlando och Miami, då var Kristion så gullig att hon red Pam den tiden. Dagen efter jag kom hem så började fälltävlansläger. Det är nog en av de bästa veckorna i mitt liv. Nya kompisar, nya erfarenheter och massa mer. Absolut världens bästa vecka!





Augusti

I mitten av denna månad åkte jag ut på terrängträning i Rimbo. Den var så himla klockren trots en hel del missar. Och sen fyllde jag såklart år. Fick en massa fina presenter från familj och kompisar. En mycket lyckad dag. Börjdade också första terminen i nian vilket jag trodde skulle ta mycket tid men det gjorde det verkligen inte. Jag han utan stress både rida Pam och Hjälpa Säva sätta i gång 1 eller 2 hästar om dagen. Men annars fortsatte allting som vanligt med träning och tävling. Kom ut på en tävling den här månaden och det var till Trögds RF, LD och LC. Vi nollade båda klasser men kom såklart utanför placering.



September

Denna månaden inleddes med att i Sävas Div 2 lag, Första omgången gick på Uppsala PK. Hopapde först förklass i LC där vi tyvärr fick ett stopp i omhoppningen pga att jag la henne totalt katastrofalt mot hindret. I grunden i Laget nollade jag och vi gick till omhoppning. Där hela laget fick någon miss på banan och vi slutade 4 denna omgång.  Jag startade även min första Startfälltävlan vilket gick super. Red över 60 % i dressyren nollade i hoppning och fick ett stopp på terräng momentet vilket jag i alla fall tycker är lyckat!



Oktober

Även här började månaden började med tävling för Div 2. Denna omgång gick på Gimo RK. Hoppade förklassen i LC och där lyckades vi knåpa fjärde platsen, Det gick också sjukt bra för laget då vi kom tvåa.   Skoaln fortsatte som vanligt och nu tränade Pam och jag hårt för nu skulle vi visa dem vad vi kunde i finalen av Div 2 som gick av stapeln på Lurbo Rk den 31. I förklassen räddade hon mig totalt på ett hinder och vi kom i mål med 4 fel. alltså en rivning. Men jag lyckades tagga om för Nästa klass som gick i LB. Vi tog oss runt Nolla! Våran första nollade LB! Vi var också det ändå lag som gick runt helt nolla så vi tig första platsen den här omgången och tog andra platsen totalt! Bättre sista start på året kan man inte ha!



November
 Jag stack ner till Göteborg under en vecka Kristin var som vanligt snäll och Red Pam medans jag hade en chans att träffa släkt och vänner. Skolan skötte sig bra och jag red på som vanligt. Snön kom och det var dags för årets första snögalopper. Jag åkte också till Globen och kolaled på deras shox den 28. Fick med mig massa schabrak och ett nytt träns hem. Lite till också såklart men det blir så mycket att skriva.



December

Den här månaden blev en riktigt otursmånad. Pam var ganska spänd till och från, men precis när jag fått henne att slappna av så kommer den värsta dagen i mitt liv. Jag får ett sms däe det står att Pam blöder men att hon som äger stallet har allting under kontroll. Jag får Panik.  När jag kommer ut bestämmer jag mig för att ringa vetrinären. De kommer ut och är osäkre på om vi ska åka in eller inte. Men jag bestämmer mig för att vi gör det och tur var väll det. När vi kom in forsade det blod och de fick lägga om såret rejält. De rötgade henne ochså och det visade sig att hon hade brutit griffel benet och behövdes oppererad dagen efter för att ta bort lösa ben bitar. Operationen gick dock bra fast de hittade att hon cokså hade en repa i skenbenet. Hon stog kvar i en vecka men har nu kommit hem. Hon står på boxvila och tar små korta promenader och jag lägger om hennes ben ungefär varannan dag.



Tack alla för det underbara år som gått, speciellt stort tack till dem bästa vännerna Kristin, Elin ,Amanda och Sabina. Ni har gjort året till ett av de bästa utan er hade det inte alls varit lika bra!


Kommentarer
Postat av: Fia

Naaw vad söt du är :')

Det var roligt att träffa dig och vi ses om några månader igen :D<3

2010-12-31 @ 18:42:19
URL: http://nikonist@bilddagboken
Postat av: Amanda

Anna, du är så himla duktig! Åh, beundrar dig verkligen:) är också väldigt lycklig över att jag lört känna dig bättre det här året, och jag hoppas att det blir ännu bättre under 2011!

2010-12-31 @ 20:34:17
URL: http://amandatillenius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0