Underhåll av utrustning

En sak jag tycker är en av de viktigaste sakerna när man rider eller har häst är att man tar hand om utrustningen. Inte bara skölja ett smutsigt bett utan att alltid putsa!

Många tycker nog att jag är väldigt nogran efter att varje gång jag har ridit inte bara Pam utan även när jag hjälper till att rida andra hästar, putsar sadel, träns och andra tillbehör.

En av de värsta sakerna som finns att se är att se ett ekipage komma ut och ha smutsig utrustning. Det ser så oproffisionellt ut. Därför tycker jag att alla ska Putsa efter sig. Man behöver inte alltid vara så nogran i fall utrustningen är välputsad och det går snabbt och enkelt, men om man nästan aldrig putsar blir det mer jobb och jobbigare varje gång.

Jag putsar alltid igenom med sadeltvål efter varje gång jag har ridit, på det sättet håller sig utrsutningen fin hela tiden och jag behöver inte putsa så nogrant. Min utrustning glänser alltid och ser alltid prydlig ut.


När man putsar bör man använda någon bra sadeltvål, en bra svamp och en tandborste för att komma åt de ställen där svampen inte når. Det skummet du får när du tvålar in utrustningen ska du alltid torka bort.  Så Sadeltvålen är alltså bara till för att ta bort smuts och skit, om du inte torkar bort det överflödiga skummet så börjar tvålen torka ut utrustningen och det är inget som man vill. Därför ska du en gång varje eller varannan vecka ha på ett tunt lager läderbalsam eller liknande. Som gör att utrustningen inte blir uttorkad.  Om du har haft på ett relativt tunt lager läderbalsam kan du låta det sitta kvar utan att torka bort det.

Om du har en extremt uttorkad sadel eller precis köpt en ny så har jag fått tipset av en sadelprovare att innan man börjar använda den, Putsa och ha på ett Tjockt lager Läderfett, Det ska vara så tjock att det ska sitta kvar i ett halvt dygn och sedan ska man torka av det. Då har sadeln fått tillräkligt mycket fett för att inte bli uttorkad och den kommer att hålla längre.

Tänk på att om ni putsar efter varje gång så är utrustningen alltid grund putsad och du behöver inte alls vara jätte nogran och det gör inget om du missar en gång för utrustningen kommer hålla sig fin ändå!

Hoppas att mina tips hjälper er med att hålla er utrustning i trim.

Hur gör ni med eran utrustning skulle vara kul att veta :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0