Rycktning

Som det flesta som känner mig vet borstar jag min ponny väldigt nogrant varje dag. Dels för att hon ska få fin och glansig päls och massage och dels för att vi ska bygga upp större förtroende, trivas med varandra och att hon får någonting positivt av mig, så det inte bara blir ridning. JAg tycker att avrje ryttare ska lägga ner tid på sin häst och från början skaffa ett bra förtroende från marken. Sen får man inte glömma att man tar bort all smuts som hästen har så att det inte börjar skava under utrustningen. Jag har också mycket lättare att hitta små sår eller upptäcka skav itid!

När jag borstar Pam börjar jag alltid att borsta med Rotborste borstar henne ren på båda sidor och under magen, alltså i princip över hela kroppen. Sedan tar jag en Rotviska óch borstar av allting som inte åkte bort med rotborsten. Sedan tar jag Piggborste borstar Man och pannlugg, svansen drar jag antingen igenom med händerna eller med piggborste. När jag har gjort det har smutsen från manen hamnat på halsen respektive allt från pannluggen har hamnat i hennes ansikte. Då tar jag fram mjukrotborste den lenaste borsten som finns och borstar av ansikte och kroppen igen. Jag kratsar hovarna med en Hovkrats och sen till slut rycktar jag av henne med ryktborste och ryktskrapa det tar bort det sista av stövet och gör hennes hårrem ännu mera glans.

Kan säga att detta tar ca 20 minuter så det är inte så mycket som det låter och detta är en normal dag. Innan tävling blir det nogrannare och om hon är lerig eller blöt så använder jag lite andra saker också. Men på ett ungefär ser det ut så här.

Pam har som sagt väldigt glansig och fin hårrem som jag är stolt över.

Hur mycket borstar ni era hästar?


Kommentarer
Postat av: Cissi

Du borde skriva om putsning också ;)

2010-12-03 @ 22:56:27
URL: http://cissialskarpeter.blogg.se/
Postat av: Klara Hovstadius

Brukar inte borsta manen eller svansen bara :)

2010-12-03 @ 23:01:28
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0